Zgłaszanie naruszeń prawa

1. Bezpieczny kanał zgłoszeń naruszeń prawa

Na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928), SP ZOZ MSWiA w Krakowie przygotował 3 kanały zgłoszeń naruszeń prawa Unii Europejskiej.

2. Jakie obszary mogą być przedmiotem zgłoszenia?

  1. korupcji,
  2. zamówień publicznych,
  3. usług, produktów i rynków finansowych,
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  6. bezpieczeństwa transportu,
  7. ochrony środowiska,
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz,
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  11. zdrowia publicznego,
  12. ochrony konsumentów,
  13. ochrony prywatności i danych osobowych,
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publiczno-prawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
  17. standardów etycznych, w szczególności w zakresie dyskryminacji, mobbingu i innych zachowań niepożądanych, tj. niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie, przymus, zastraszanie lub wykluczenie i inne.
  18. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt. 1-17.

3. Kto może zostać sygnalistą?

  1. kandydat do pracy, który powziął wiedzę na temat naruszeń prawa w trakcie procesu rekrutacji lub innych negocjacji prowadzonych w celu wykonywania pracy na jakiejkolwiek podstawie prawnej,
  2. pracownik lub pracownik tymczasowy, 
  3. współpracownik rozumiany jako osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy o świadczenie usług),  
  4. stażysta, wolontariusz lub praktykant,  
  5. osoba pracująca pod nadzorem i kierownictwem wykonawców, podwykonawców i dostawców,
  6. osoba wymieniona w pkt. 1-6 powyżej, także po ustaniu stosunku prawnego.

4. W jaki sposób można dokonać zgłoszenia?

Wybór kanału zgłoszenia należy do Sygnalisty i może on dokonać zgłoszenia na jeden z wybranych przez siebie następujących sposobów:

  1. Ustnie, podczas rozmowy z Koordynatorem ds. sygnalizowania nieprawidłowości. Uwaga! Metoda ta nie zapewnia anonimowości Sygnalisty. Zgłoszenie ustne może być dokonane podczas osobistego spotkania lub telefonicznie, pod numerem telefonu: +48 12 662 31 00.
  2. Poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego online i znajdującego się na Platformie SYGNANET. Komunikacja za pośrednictwem formularza jest szyfrowana a kanał umożliwia zapewnienie anonimowości Sygnalisty.
  3. Pisemnie, z użyciem dedykowanego konta pocztowego: sygnalista@zozmswiakrakow.pl – kanał umożliwia zapewnienie anonimowości Sygnalisty pod pewnymi warunkami (np. użycie przez Sygnalistę konta pocztowego nieposiadającego w nazwie danych osobowych).

Formularz zgłoszenia dostępny online pozwala na podanie przez Sygnalistę swojej tożsamości lub zastrzeżenie, że zgłoszenie dokonane jest anonimowo. Na wniosek Sygnalisty spotkanie z Koordynatorem ds. sygnalizowania nieprawidłowości, w celu dokonania zgłoszenia ustnego, może być zorganizowane ad hoc lub w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku w tym przedmiocie.

5. Co powinno obejmować zgłoszenie?

Zgłoszenie powinno obejmować w szczególności następujące elementy:

  1. imię, nazwisko, stanowisko służbowe oraz miejsce wykonywania pracy przez Sygnalistę, chyba, że zgłoszenie jest dokonywane anonimowo, 
  2. adres korespondencyjny lub adres email jako adres do kontaktu z Sygnalistą, chyba, że zgłoszenie jest dokonane anonimowo lub Sygnalista dobrowolnie decyduje o niepodawaniu danych kontaktowych,
  3. imię, nazwisko, stanowisko służbowe osoby, której dotyczy zgłoszenie, 
  4. opis naruszenia prawa i zdarzeń, z jakich to wynika, 
  5. datę złożenia Zgłoszenia.

6. Przed dokonaniem zgłoszenia należy odpowiedzieć na poniższe pytania:

  1. Czy naruszenie dotyczy obszarów opisanych w pkt. 2 „Co może być przedmiotem zgłoszenia”? oraz
  2. Czy nieprawidłowości lub wątpliwości etyczne mają związek z Pani/Pana pracą – wydarzyły się w miejscu pracy lub środowisku zawodowym i powiązane są z tym środowiskiem? oraz
  3. Czy zgłoszenie dokonane jest w dobrej wierze? oraz
  4. Czy zgłoszenie dokonane jest dla interesu pracodawcy, interesu społecznego, interesu ogólnego, interesu ponadindywidualnego? oraz
  5. Czy zgłoszenie jest oparte na faktach?

Jeżeli odpowiedzi na powyższe pytania 1-5 są twierdzące, może Pani/Pan skorzystać z możliwości dokonania zgłoszenia za pośrednictwem jednego z dostępnych kanałów.

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych

Metadane

Zdjęcie przedstawia rzut z lotu ptaka na teren szpitala. Widoczne są 3 budynki, które zostały oznaczone A B C
Skip to content