W SPZOZ MSWiA w Krakowie w sprawie skarg, wniosków oraz wszelkich wątpliwości, gdy dojdzie do naruszenia praw w trakcie realizacji procesu leczniczego można skorzystać z pomocy Pełnomocnika ds. praw pacjenta.
Do zadań Pełnomocnika należy, w szczególności:
rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych przez pacjentów, członków ich rodzin; przedstawicieli ustawowych lub osoby sprawujące opiekę nad pacjentami;
monitorowanie przestrzegania praw pacjenta;
przyjmowanie skarg pacjentów i ich przedstawicieli ustawowych dotyczące udzielanych w szpitalu świadczeń zdrowotnych;
podejmowanie działań interwencyjnych związanych z realizacją praw pacjenta w szpitalu;
prowadzenie ewidencji skarg i wniosków;
przedkładanie dyrektorowi sprawozdań ze stwierdzonych uchybień w zakresie przestrzegania praw pacjenta;
przekazywanie zgłoszonych przez pacjentów uwag i wniosków właściwym komórkom organizacyjnym szpitala.